Przeprowadziłem
badania rekacji konsumentów na wyroby czekoladowe. . Badania obejmowały pomiar
reakcji mózgu na podanie i konsumpcję czekolady. Badania odbywały się w trzech
seriach, obejmujących podanie próbki każdej z czterech wymienionych czekolad. Pomiar
reakcji był przeprowadzony za pomocą mobilnego urządzenia EEG.
Jedyna zależność, którą należy uznać za udowodnioną jest coraz
słabsza reakcja mózgu na konsumpcję kolejnych kawałków czekolady. Teza ta
znalazła swoje potwierdzenie we wszystkich badaniach, zarówno w grupie kobiet
18-30 letnich, jak i w grupie mężczyzn 30-60 letnich – w obu tych grupach
liczba pomiarów pozwala na sformułowanie istotnych wniosków. Na rysunku została przedstawiona reakcja mózgu na
konsumpcję czekolady- w naturalnym porządku od lewej strony do
prawej (od pierwszego kawałka czekolady do czwartego). Na poziomie 3-4 kawałka
odnotowujemy stabilizację i ujednolicenie reakcji respondenta na konsumpcję. Reakcja mózgu na konsumpcję czekolady cały czas słabnie.
Najwyższy poziom aktywacji mózgu, niezależnie od rodzaju czekolady, typu
badania czy respondenta obserwowano przy podaniu pierwszej próbki czekolady.
Nie
stwierdzono zależności pomiędzy deklarowaną lojalnością (zadowoleniem) z
konsumpcji określonej marki czekolady a rzeczywistą reakcją mózgu na tę markę. Przed
badaniem proszono respondentów o podanie preferowanej marki czekolady wśród
podlegających badaniu. W trakcie badań nie stwierdzono powiązań pomiędzy
deklaracją a rzeczywistą reakcją mózgu. Niezgodność pojawiała się zarówno w
przypadku testu ślepego, w którym respondenci nie mogli wizualnie rozpoznać
konsumowanej marki, jak i w przypadku test jawnego czy jawnego z wyborem,
podczas którego respondenci sami mogli zadecydować o kolejności wyboru próbek
czekolady. Badania potwierdziły, że respondenci nie rozpoznają smakowo
(organoleptycznie) czekolady deklarowanej jako ulubiona (preferowana).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz